28.04.2025
Natalia Garbacz
Spodobał Ci się artykuł?
Udostępnij go dalej!
W dniu 20 marca 2025 r. uchwalono nową ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa ta wprowadza szereg istotnych zmian, które mają na celu uproszczenie i zdigitalizowanie procedur zatrudniania cudzoziemców, a jednocześnie zaostrzenie kontroli oraz zwiększenie odpowiedzialności pracodawców za legalność zatrudnienia.
Nowe przepisy wymagają od działów HR lepszej organizacji procesów kadrowych, ścisłego przestrzegania terminów oraz bieżącego monitorowania dokumentacji zatrudnionych cudzoziemców.
W niniejszym poradniku przedstawiamy najważniejsze zmiany w prawie, praktyczne wskazówki dla HR Managerów, listę obowiązków wynikających z nowych przepisów oraz konkretne rekomendacje dotyczące organizacji pracy działu HR. Celem tego opracowania jest ułatwienie firmom dostosowania się do nowych realiów i zapewnienie zgodności działań z obowiązującymi przepisami.
Ustawa zakłada wprowadzenie kompleksowego systemu teleinformatycznego, umożliwiającego składanie wniosków o zezwolenie na pracę oraz przekazywanie dokumentów online.
Rekomendujemy utworzenie wewnętrznej checklisty, obejumującej kroki niezbędne do wykonania, aby prawidłowo zatrudnić obcokrajowca (wniosek, uzupełnienia, odbiór decyzji) oraz zasad monitorowania statusu sprawy na koncie pracodawcy.
Wysokie kary za nielegalne zatrudnienie.
Nowe przepisy znacznie zaostrzają sankcje. Kary finansowe sięgają teraz nawet 50 000 zł za każdego nielegalnie zatrudnionego cudzoziemca. Dodatkowo, kara naliczana jest proporcjonalnie do liczby naruszeń. Oznacza to, że w przypadku stwierdzenia nielegalnego zatrudnienia np. 40 osób, pracodawca naraża się na koszty w wysokości min. 3000 zł x 40 , czyli 120000 zł.
HR musi zatem szczegółowo weryfikować uprawnienia cudzoziemców (ważność zezwoleń/pobytu, zgodność wykonywanej pracy z warunkami zezwolenia) oraz prowadzić staranną dokumentację. Wdrożenie wewnętrznych procedur kontroli legalności zatrudnienia – np. okresowej weryfikacji ważności dokumentów pobytowo-pracowniczych każdego obcokrajowca może pomóc w uporządkowaniu procesu i uniknięciu kar. Należy też archiwizować korespondencję z urzędami (wnioski, decyzje, zgłoszenia) na wypadek kontroli ze strony Straży Granicznej czy PIP.
Ustawa rezygnuje z procedury testu rynku pracy. Zamiast niej starostowie sporządzają (w razie potrzeby) listy zawodów, w których na ich obszarze czasowo nie będą wydawane nowe zezwolenia dla cudzoziemców. Oznacza to, że pracodawcy muszą śledzić komunikaty PUP w miejscu prowadzenia działalności.
Dział HR powinien na bieżąco kontaktować się z lokalnym urzędem pracy lub sprawdzać jego stronę internetową w celu poznania ewentualnych ograniczeń. Planując rekrutację obcokrajowców, warto uwzględnić ryzyko czasowych zakazów w niektórych branżach. W razie wątpliwości – konsultować się ze specjalistami lub urzędnikami z PSZ (Powiatowe Służby Zatrudnienia).
Przedsiębiorstwa działające krócej niż rok oraz te zatrudniające cudzoziemców w niepełnym wymiarze (≤½ etatu) będą mogły otrzymać zezwolenie na pracę na okres do 1 roku. Z kolei w standardowej sytuacji pozwolenie będzie wydawane na maksymalnie 3 lata. Dla HR oznacza to konieczność szybkiego planowania dłuższych umów.
Nowopowstałe spółki lub oddziały muszą liczyć się z koniecznością częstszych przedłużeń zezwoleń. HR powinien uwzględnić to w budżecie (wyższe koszty formalne, krótsze terminy umów) i dobrze dokumentować daty powstania firmy. Dobrym pomysłem jest wprowadzenie przypomnienia (np. w kalendarzu HR) na 2–3 miesiące przed wygaśnięciem zezwolenia, by na czas złożyć wniosek o przedłużenie.
Po uzyskaniu zezwolenia na pracę (lub po rejestracji oświadczenia) pracodawca musi wysłać odpowiedniemu organowi (wojewodzie lub staroście) kopię podpisanej umowy z cudzoziemcem. Dodatkowo od pracodawcy wymaga się zgłaszania w systemie praca.gov.pl: rozpoczęcia pracy przez cudzoziemca (w ciągu 7 dni od zatrudnienia), niepodjęcia pracy (14 dni od planowanego początku) lub przedterminowego zakończenia zatrudnienia.
Należy wprowadzić wewnętrzny tryb przekazywania kopii umów do urzędu – np. zeskanowanej umowy w określonym terminie po jej podpisaniu (najlepiej wysłać e-mail do odpowiedniego urzędu i zachować potwierdzenie). Ważne jest też ustawienie przypomnień na zgłoszenia w portalu praca.gov.pl. HR powinno pilnować dat zatrudnienia cudzoziemca oraz terminów zgłoszeń (7 lub 14 dni) – niedopełnienie obowiązku może skutkować karą.
Nowe przepisy umożliwiają przeprowadzanie kontroli legalności zatrudnienia bez uprzedzenia. Oznacza to konieczność ciągłej gotowości dokumentacyjnej. HR musi stale posiadać aktualne egzemplarze umów, zezwoleń i ewidencję pracowników. Ponadto w czasie jednej wizyty kontrolerów dopuszcza się sprawdzenie zarówno legalności zatrudnienia cudzoziemców, jak i innych aspektów (np. bhp, ZUS) jednocześnie.
Wskazane jest przeprowadzanie okresowych wewnętrznych audytów dokumentacyjnych. HR może np. co kwartał sprawdzać kompletność akt osobowych cudzoziemców: zezwolenia, kopii umów, dowodów złożenia dokumentów do urzędu itp. Dzięki temu firma będzie przygotowana na niezapowiedziane wizyty Straży Granicznej czy Państwowej Inspekcji Pracy.
Ustawa z 20 marca 2025 r. wprowadza zaostrzone przepisy dotyczące kontroli legalności zatrudnienia cudzoziemców przez Straż Graniczną oraz Państwową Inspekcję Pracy. Szczególną uwagę należy zwrócić na nowe regulacje dotyczące udaremniania lub utrudniania kontroli, które mogą mieć poważne skutki dla pracodawców.
Ustawa nakłada na podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi obowiązek informowania cudzoziemca na piśmie, w języku dla niego zrozumiałym, o prawie wstępowania do związków zawodowych w Polsce. Cudzoziemiec powinien zostać poinformowany o przysługującym mu prawie najpóźniej przy zawarciu umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej z cudzoziemcem. Informacja musi być przekazana na piśmie, w języku polskim oraz dodatkowo w języku zrozumiałym dla cudzoziemca (np. ukraińskim, rosyjskim, angielskim). Kopię takiej informacji należy przechowywać w dokumentacji pracowniczej przez 2 lata po zakończeniu zatrudnienia.
W świetle nowych przepisów zatrudnianie cudzoziemców staje się procesem bardziej wymagającym formalnie i organizacyjnie. Aby zminimalizować ryzyko błędów, opóźnień czy sankcji, warto skorzystać z pomocy specjalistów.
Personnel Service oferuje kompleksowe wsparcie w obszarze:
Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się, jak możemy pomóc Twojej firmie w bezpiecznym i skutecznym zatrudnianiu pracowników z zagranicy.
Wspieramy Twój biznes w każdym aspekcie zatrudnienia cudzoziemców – sprawnie, bezpiecznie i zgodnie z prawem.
Natalia Garbacz
28.04.2025
Zadzwoń lub napisz do nas.
Skontaktujemy się z Tobą w 2h. Pracujemy w godzinach: 9:00-17:00
Skontaktuj się ze mną
Dział Sprzedaży
ul. Sucha 3 piętro 3, 50-086 Wrocław
Personnel Service S.A. z siedzibą we Wrocławiu wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, kapitał zakładowy: 7 451 295,00 PLN, opłacony w całości.